„Дон Жуан Тенорио“ показват премиерно студентите на Пенко Господинов в НАТФИЗ



PRESS BG

„Дон Жуан Тенорио“ е третия дипломен спектакъл на класа на доц. д-р Пенко Господинов, който ще има своята премиера на 30-ти октомври. Представлението е важно и заради факта, че за младите актьори то е първо на Голяма сцена в НАТФИЗ. За основа са използвани текстове от пиесите на Жан – Баптист Молиер: „Дон Жуан“, „Мнимият болен“ и „Училище за мъже“, както и на С. Киркегор. Преводът е на Кирил Кадийски. Сценичната версия и постановката са дело на художествения ръководител на класа – доц. Пенко Господинов, а режисьор е д-р Мирослава Гоговска, която помолихме да разкаже повече за предстоящата премиера.

Мирослава Гоговска
„Не ми се иска да разкривам подробности около решението на сценичната версия, но се надявам то да предизвика интерес в публиката“, споделя Мирослава Гоговска в паузата, преди последните репетиции.

Представянето на студентите на голяма сцена е предизвикателство, част от заключителния финален етап от тяхното обучение, в който те ще покажат уменията и подготовката си по отношение на постигнатото съвършенство в актьорското майсторство. За първи път младите артисти ще изразят себе си в друг мащаб, в нов обем, в реална театрална среда, която не ги щади толкова, колкото камерните зали. Мирослава Гоговска и Крис Шарков са част от екипа на доц. Пенко Господинов, който работи ентусиазирано, усилено и отвъд представата за граници и лимити с първия си випуск.

„По време на обучението на студентите сме работили предимно класически текстове, които са предизвикателство дори и за професионални актьори. Искаме да им дадем възможност да преминат през сериозна драматургия още в началото на творческия си път. Считаме, че това е част от цялостната работа на пълноценната им подготовка. Голямата сцена е коварно пространство. Тя е „ничия земя“, където трябва да успееш „да бъдеш“ - да изразиш себе си и в същото време да си друг. Опитали сме се и в трите представления - „Ромео и Жулиета“ по Шексир, „Платонов“ – Чехов, а сега и в „Дон Жуан Тенорио“, през текстовете, през актьорските превъплъщения и чрез различни импровизации – музикални, акробатични, пластични, да им помогнем да разгърнат в максимална степен актьорсия си потенциал. Това е бил стремежът на целия ни преподавателски екип“, обяснява Мирослава Гоговска.

Типични белези в програмната линия на обучението и стилистиката на спектаклите на класа на доц. Пенко Господинов е индивидуалният прочит - различен и модерен, на вечните заглавия от световната драматургия. Инвенциите върху основни текстове с препратка към днешния ден, наситени с нестандартно и различно светоусещане, емоционалност, дори по отношение на философията и ценностите на живота, гарантират интереса на публиката именно със своя неочакван прочит. Представленията ангажират с максимално натоварване актьорите, като така ги „разобличават“ да покажат всичко онова, което носят и са натрупали през поредния репетиционен и обучителен период. Актьорското натоварване винаги е съчетано с много пластични задачи, пеене, наслагване на сюжети и проекция „театър в театъра“, многоизмерност на представянето на персонажите и двупосочност на интерпретацията, дори през призмата на иронията към самото действия отвън.

Доц. д-р Пенко Господинов,
художествен ръководител на класа
„За Пенко Господинов и за мен това е първи клас – той, като художествен ръководител и аз, като негов асистент. Завършихме заедно при проф. Гюрова и проф. Пламен Марков през 1995 година. Всеки имаше свой творчески път и сега се „събрахме“ да работим заедно“, продължава разказа си Мирослава Гоговска. „В работата си със студентите се опитваме да им предадем актьорския си опит и да изградим в тях отношение към изкуството въобще. Да, поколенията са различни. Но изкуството дава възможност човек да изрази своята същност по специален начин. Много ми се иска да възпитаме в нашите студенти освен чисто професионални качества, вкус, естетика, вяра, дисциплина, воля, но и веруюто да бъдат верни на себе си, да не приемат компромисни варианти – нито в работата, нито в живота си“ - заявява Гоговска -„Изкуството е „диалог“. Най-важното нещо в театъра е срещата между хора, които имат да кажат един – другиму важни неща. Ако успея през времето на нашето обучение да ги заразя с частица от тази истина за театъра, то бих била изключително благодарна за тази възможност."

През месец октомври класът беше на турне във Варшава на 10-ия Международен фестивал на театралните училища “It Self”. Представлението „Ромео и Жулиета“ по Шекспир с режисьор Пенко Господинов, беше селектирано измежду 40 други продукции на 28 висши театрални училища в света.


Студентката Миглена Везирова от класа на доц. Пенко Господинов бе отличена за главна женска роля - признание за труда на преподавателите и работата на целия клас.


"Бяхме много добре приети. Залата бе препълнена. „Ромео и Жулиета“ е познат текст. Беше важно как ще разкажем тази история за невъзможната любов, позната на всички. Доволни сме, че публиката беше заинтригувана, а отзивите - изключително ласкави“, коментира Мирослава Гоговска и влиза отново в залата, за да продължи предгенералните репетиции на идващата премиера и загатва: „Нашият Дон Жуан със сигурност е по-различен като подход - и към автора, и към пиесите на Молиер“.

Със сигурност публиката трябва да се настрои, че ще види зрелищен, динамичен, модерен и изненадващ спектакъл върху легендата за изкусния прелъстител Дон Жуан.

А Учебният театър на НАТФИЗ ще очаква публиката на 30-ти октомври от 19:00 часа за премиерата на „ДОН ЖУАН ТЕНОРИО“.

НА ДОБЪР ЧАС!

Публикуване на коментар

0 Коментари